STHLM & ÖREBRO
Efter två fantastiska år med FöreläsningsTurnén "MoT MiG - MöT MiG" - där vi haft privilegiet att möta Kontaktpersoner och LSS verksamheter runt om i landet - kommer vi nu under 2025 att turnera med uppföljaren "Mitt SANNA Jag!"
Ett mål om nollvision
Insatsen med kontaktpersoner inom LSS och SOL har som syfte och mål att bryta social isolering och att öka delaktigheten i sociala miljöer. Målet är att ingen person ska behöva leva i social isolering.
Kontaktverksamheten bygger på ideellt engagemang och ett genuint intresse att möta den individuella människan. Vilka egenskaper är det som är värdefulla om man funderar på att bli kontaktperson? Och hur hanterar man olika situationer som kan uppstå under en uppdragstid? Kan vi med rätt verktyg omvandla en utmanande situation till en stärkande upplevelse som stärker bandet mellan kontaktperson och brukare?
Det som kan uppfattas som en liten insats av en engagerad kontaktperson kan för den isolerade betyda allt.
Steg 1 - Om insatsen Kontaktperson
I detta utbildningssteg presenteras insatsen utifrån ett helhetsperspektiv med dess syfe och mål i centrum, vars styrramar har sin grund i LSS/SOL. Vem har rätt till insatsen? Vad ingår i uppdraget som kontaktperson? Hur kan aktiviteter för att bryta social isolering se ut? När, var och hur ska uppdraget genomföras? Vilken roll har kontaktsekreteraren i förhållande till insatsen? Vilken skillnad är det mellan ersättningsformerna arvode och kostnadsersättning? Till vilka delar kan skatteavdrag göras? Kan skatteavdrag göras retroaktivt? Föreläsningen behandlar även kontaktpersonens roll och ansvar och gränsen mellan tystnadsplikt och anmälningsplikt.
Brukaren Sanna berättar om sina erfarenheter utifrån ett brukarperspektiv, där även värdefulla egenskaper hos en kontaktperson diskuteras och lyfts fram i ljuset.
Deltagarna får gemensamt reflektera kring egna erfarenheter och olika fiktiva case, där vi förankrar föreläsningens teoriavsnitt utifrån olika situationer. Genom deltagarnas reflektioner arbetar vi fram verktyg för att hantera olika typer av situationer som kan uppstå under en uppdragsperiod.
Steg 2 - Förväntningar
Vår upplevelse avgörs av de förväntningar vi har, vilket är ömsesidigt utifrån såväl kontaktpersonens som brukarens perspektiv. Vilka förväntningar har vi när vi träder in i ett uppdrag? När vi inte möter det gensvar som vi i förväg hade tänkt oss, är det då nödvändigtvis ett misslyckande eller kan vi genom verktyg och reflektion syna våra förväntningar och på så vis omvandla en utmanande situation till stärkande erfarenhet som binder samman kontakten mellan kontaktperson och brukare?
“Matchningen” är ett viktigt förarbete som kontaktsekreteraren gör innan brukare och kontaktperson för första gången presenteras för varandra. Syftet är att sammanföra två personer som med personkemi och aktivitetsintressen överensstämmer. I vissa fall kan till och med stora olikheter mellan brukare och kontaktperson medföra en potential att uppfylla målet med insatsen. En brukare som är introvert kan exempelvis ha behov av en kontaktperson som är driven medan det i andra fall kan finnas behov av en kontaktperson som är mer försiktig i sin framtoning för att utifrån brukarens “nuläge” arbeta sig mot målet att bryta social isolering, steg för steg. Vad en brukare vill ha och vad en brukare behöver kan se olika ut.
I denna del arbetar vi med olika situationer som kan uppstå både i inledningen av ett uppdrag och även under en längre uppdragstid, och hur vi kan möta dessa situationer på ett konstruktivt sätt - bortom våra i förväg uppsatta ramar och förväntningar. Deltagarnas egna erfarenheter lyfts fram under denna föreläsning. Genom reflektion och framtagande av verktyg kan vi upptäcka att en utmaning inte nödvändigtvis behöver betyda ett avslut på ett uppdrag - tvärtom kan det innebära början på något nytt med insatsens mål i centrum.
Steg 3 - Delaktighet, Bemötande och Kommunikation i insatsen som kontaktperson
En av grundstenarna för social delaktighet är kommunikation. Detta sker både verbalt och genom kroppsspråk med sändning och mottagande av signaler i det sociala samspelet. Vid olika aktiviteter och i mötet med kontaktpersonen får brukaren möjlighet att utveckla dessa förmågor.
Målet med insatsen är att kontaktpersonens huvudsakliga uppgift är att göra sin insats överflödig. Alla brukare har olika bakgrund med olika förutsättningar. I vissa fall är insatsen livslång där en stor framgång är att brukaren i små steg rör sig utanför sin comfort zone, vilket kan vara stora steg i utvecklingen för den enskilda brukaren.
Brukare Sanna återberättar i denna föreläsning om sina erfarenheter av delaktighet, bemötande och kommunikation. Omgivningens olika förmågor att se Sanna bakom muren av diagnoser och funktionsvariation, har skapat både utmanande situationer för Sanna men också en förståelse utifrån ett brukarperspektiv att alla människor har olika förutsättningar att se Sannas ”SANNA Jag”. Dessa erfarenheter har skapat en motivation för Sanna att nå ut till en publik och förmedla glasögon som är slipade för att se bakom de många murar som idag finns i vårt samhälle.
Deltagarna får i denna föreläsning gemensamt reflektera kring egna erfarenheter och olika fiktiva case, där vi förankrar föreläsningens teoriavsnitt utifrån olika situationer. Genom deltagarnas reflektioner arbetar vi fram verktyg för att hantera olika typer av situationer som kan uppstå under en uppdragsperiod.
------------------
Föreläsningen är totalt 3h inkl. paus och varvas av teoretiska moment i klassisk föreläsningsform innehållande forskningsunderlag, lagstiftning och riktlinjer som ligger till grund för insatsen och härtill tillfälle för deltagarna att applicera de teoretiska kunskaperna utifrån egna erfarenheter och fiktiva case-scenarion.
Föreläsningen avslutas med en frågestund.
Väl mött!
Jacqueline Bouvin Agstam & Sanna Pami Johansson
08 - 6000 199 alt. 072 - 36 36 000
Öppettider
Vardagar kl. 8-17