STHLM & ÖREBRO
Efter två fantastiska år med FöreläsningsTurnén "MoT MiG - MöT MiG" - där vi haft privilegiet att möta Kontaktpersoner och LSS verksamheter runt om i landet - kommer vi nu under 2024 att turnera med en ny FöreläsningsSerie!
Ett mål om nollvision
Insatsen med kontaktpersoner inom LSS och SOL har som syfte och mål att bryta social isolering och att öka delaktigheten i sociala miljöer. Målet är att ingen person ska behöva leva i social isolering.
Kontaktverksamheten bygger på ideellt engagemang och ett genuint intresse att möta människor. Vilka egenskaper är det som är värdefulla om man funderar på att bli kontaktperson? Och hur hanterar man vanligt förekommande situationer som kan uppstå under en uppdragstid? Kan vi med rätt verktyg omvandla en utmaning till ett stärkt band mellan kontaktperson och brukare?
Det som kan uppfattas som en liten insats av en engagerad kontaktperson kan för den isolerade betyda allt.
FöreläsningsSerie - utbildning för temat Kontaktperson enligt LSS/SOL
Steg 1 - Om insatsen Kontaktperson
I detta utbildningssteg presenteras insatsen utifrån ett helhetsperspektiv med dess syfte och mål i centrum, vars styrande ramar har sin grund i LSS/SOL. Vem har rätt till insatsen? Vad ingår i uppdraget som kontaktperson? Hur kan aktiviteter för att bryta social isolering se ut? När, var och hur ska uppdraget genomföras? Vilken roll har kontaktsekreteraren i förhållande till insatsen? Vilken skillnad är det mellan ersättningsformerna arvode och kostnadsersättning? Till vilka delar kan skatteavdrag göras? Kan skatteavdrag göras retroaktivt? Föreläsningen behandlar även kontaktpersonens roll och ansvar och gränsen mellan tystnadsplikt och anmälningsplikt.
Brukaren Sanna berättar om sina erfarenheter utifrån ett brukarperspektiv, där även värdefulla egenskaper hos en kontaktperson lyfts fram i ljuset.
Deltagarna får gemensamt reflektera kring egna erfarenheter och olika fiktiva case, där vi förankrar föreläsningens teoriavsnitt utifrån olika situationer. Genom deltagarnas reflektioner arbetar vi fram verktyg för att hantera olika typer av situationer som kan uppstå under en uppdragsperiod.
Steg 2 - Förväntningar
Vår upplevelse avgörs av de förväntningar vi har, vilket är ömsesidigt utifrån såväl kontaktpersonens som brukarens perspektiv. Vilka förväntningar har vi när vi träder in i ett uppdrag? När vi inte möter det gensvar som vi i förväg hade tänkt oss, är det då nödvändigtvis ett misslyckande eller kan vi genom verktyg och reflektion syna våra förväntningar och på så vis omvandla en utmanande situation till stärkande erfarenhet som binder samman kontakten mellan kontaktperson och brukare?
“Matchningen” är ett viktigt förarbete som kontaktsekreteraren gör innan brukare och kontaktperson för första gången presenteras för varandra. Syftet är att sammanföra två personer som med personkemi och aktivitetsintressen överensstämmer. I vissa fall kan även olikheter hos brukare och kontaktperson medföra en potential att uppfylla målet med insatsen. En brukare som är introvert kan exempelvis ha behov av en kontaktperson som är driven medan det i andra fall kan finnas behov av en kontaktperson som är mer försiktig i sin framtoning för att utifrån brukarens nivå arbeta sig mot målet att bryta social isolering, steg för steg. Vad en brukare vill ha och vad en brukare behöver kan se olika ut.
I denna del arbetar vi med olika situationer som kan uppstå både i inledningen av ett uppdrag och även under en längre uppdragstid, och hur vi kan möta dessa situationer på ett konstruktivt sätt - bortom våra i förväg uppsatta ramar och förväntningar. Deltagarnas egna erfarenheter lyfts fram under denna föreläsning. Genom reflektion och framtagande av verktyg kan vi upptäcka att en utmaning inte behöver betyda ett avslut på ett uppdrag - tvärtom kan det innebära början på något nytt med insatsens mål i centrum.
Steg 3 - Delaktighet, Bemötande och Kommunikation i insatsen som kontaktperson
En av grundstenarna för social delaktighet är kommunikation. Detta sker både verbalt och genom kroppsspråk med sändning och mottagande av signaler i det sociala samspelet. Vid olika aktiviteter och i mötet med kontaktpersonen får brukaren möjlighet att utveckla dessa förmågor.
Målet med insatsen är att kontaktpersonens huvudsakliga uppgift är att göra sin insats överflödig. En lyckad insats är att brukaren utvecklas i en sådan grad att kontaktinsatsen inte längre behövs och att brukaren blir självgående i det sociala samspelet och utvecklar en trygghet i sociala situationer. Alla brukare har olika bakgrund med olika förutsättningar. I vissa fall är insatsen livslång medan det i andra fall är en stor framgång att brukaren kommer ut för att i små steg röra sig utanför sin comfort zone.
Brukare Sanna återberättar i denna föreläsning om sina erfarenheter av delaktighet, bemötande och kommunikation. Omgivningens olika förmågor att se Sanna, bakom muren av funktionsvariation, har skapat både utmanande situationer för Sanna men också en förståelse utifrån ett brukarperspektiv att alla människor har olika förutsättningar att se Sannas SANNA jag. Dessa erfarenheter har skapat en motivation för Sanna att nå ut till en publik och förmedla glasögon som är slipade för att se bakom de många murar som idag finns i vårt samhälle.
Deltagarna får i denna föreläsning gemensamt reflektera kring egna erfarenheter och olika fiktiva case, där vi förankrar föreläsningens teoriavsnitt utifrån olika situationer. Genom deltagarnas reflektioner arbetar vi fram verktyg för att hantera olika typer av situationer som kan uppstå under en uppdragsperiod.
------------------
Vardera föreläsning i serien är 90 min exkl. paus.
Första delen i varje utbildningssteg består av teoretiska moment i klassisk föreläsningsform innehållande forskningsunderlag, lagstiftning och de riktlinjer som ligger till grund för insatsen där även brukaren Sanna lyfter fram vardera tema utifrån ett brukarperspektiv. Denna del ämnar ge deltagarna en grundläggande teoretisk plattform utifrån olika infallsvinklar och perspektiv.
Föreläsningens andra del ger deltagarna tillfälle att applicera de teoretiska kunskaperna utifrån egna erfarenheter och fiktiva case scenarion, där deltagarna får tillfälle att tillämpa de teoretiska kunskaperna genom praktiskt givna exempel.
Vardera föreläsning avslutas med en frågestund.
08 - 6000 199 alt. 072 - 36 36 000
Öppettider
Vardagar kl. 8-17