STHLM & ÖREBRO
Under 2025 kommer Jacqueline Bouvin Agstam, barnrättsjurist specialiserad - Kränkningar i skolan - att besöka skolor och förvaltningar med föreläsningen "Förebygga och åtgärda förekomst av kränkningar - När, Var och Hur?"
En strävan om nollvision
Efter åtta års tortyrkammare, med varvade övergrepp i form av fysisk och psykisk misshandel, utfrysning och slutligen våldtäkt, tog Kent Lokvist i vuxen ålder upp jakten på sina två forna klasskamrater. I programmet Malou Von Sivers "Efter tio", i radio P4 och i olika veckotidningar återberättar Kent hur han anlitade en detektivfirma för att kartlägga förövarnas liv, för att sedan trakassera dessa på distans via sms och samtal. Handlingarna syftade till att försätta dessa i motsvarande psykologiska fängelse och hjälplöshet som Kent själv hade tvingats erfara under hela sin skoltid, p.g.a. mobbningen. Efter två års hämnd valde Kent att framträda och anmäla sig själv. Han erbjöds vid polisstationen att bötfällas utan vidare rättsliga åtgärder.
Kents plan var precis tvärtom. Kent tackade nej till bötesförslaget för att istället följa den ursprungliga planen - att möta sina förövare - öga mot öga - i rätten.
Fallet "Kent" och forskning inom området lyfter fram hur mobbning kan påverka ett utsatt barn en hel livstid framåt. Det har inom forskningsområdet även visat sig att en miljö som skapar utrymme för kränkningar även riskerar att påverka de barn som har “den mobbande rollen” samt den “iakttagande rollen”. Detta gör det angeläget att skolan arbetar förebyggande och hanterar uppkomna kränkningssituationer i ett så tidigt stadium som möjligt.
Enligt en rapport från intresseorganisationen Friends har antalet barn som utsätts för mobbning ökat från 60 000 till 140 000 fall per år. Dessa fall kommer enligt rapporten att medföra samhället kostnader motsvarande 46 miljarder kronor de följande 30 åren i form av ökade sjukvårdskostnader, förlorad arbetstillgång, sjukskrivningar m.m. Ett barn som utsätts för kränkningar riskerar att lida psykiska följdeffekter en hel livstid framåt.
Föreläsnigens innehåll
- Vad är en kränkning, egentligen?
- Allvarliga och frekventa kränkningarnas effekter.
- Skolans målinriktade arbete och det förebyggande ansvaret.
- Skolans ansvar att anmäla, utreda och åtgärda förekomst av kränkningar.
- När inträder skolans ansvar att agera och vilka verktyg har skolan att förebygga
och hantera förekomst av kränkningar?
- Kännedomsrekvisitet - startskottet för anmälningspliktens inträde.
- Hur långt sträcker sig skolans ansvar? Har skolan ansvar för kränkningar som
sker utanför skolans geografiska område eller utanför skoltid? När kränkningar
sker på internet - hur ser skolans ansvar ut då?
Föreläsningen är 2,5 h inkl. paus. Första delen består av teoretiska moment i klassisk
föreläsningsform. Denna del ämnar ge deltagarna en grundläggande teoretisk plattform.
Föreläsningens andra del ger deltagarna tillfälle att applicera de teoretiska kunskaperna
på fiktiva case scenarion där deltagarna får tillfälle att applicera de teoretiska
kunskaperna genom praktiska exempel. Föreläsningen avslutas med en frågestund.
Väl mött!
Jacqueline Bouvin Agstam
08 - 6000 199 alt. 072 - 36 36 000
Öppettider
Vardagar kl. 8-17