STHLM & ÖREBRO
Under våren 2024 kommer jurist Jacqueline Bouvin Agstam tillsammans med författare Kent Lokvist att turnera i Sverige med föreläsningen "Mitt Barn MobbaR/MobbaS - Vad Gör Jag?" vid olika bibliotek utifrån ett föräldraperspektiv. Härtill erbjuds skolor runt om i landet motsvarande föreläsning utifrån skolans perspektiv i ämnet att förebygga och hantera kränkningar som har samband med skolans verksamhet. Genom att hem och skola aktivt samverkar i dessa frågor kan kränkningar upptäckas i ett så tidigt stadium som möjligt.
Enligt en rapport från intresseorganisationen Friends har antalet barn som utsätts för mobbning ökat från 60 000 till 140 000 fall per år. Dessa fall kommer enligt rapporten att medföra samhället kostnader motsvarande 46 miljarder kronor de följande 30 åren i form av ökade sjukvårdskostnader, förlorad arbetstillgång, sjukskrivningar m.m. Ett barn som utsätts för kränkningar riskerar att lida psykiska följdeffekter en hel livstid framåt.
Föreläsningens juridiska kontext
- Kränkningsbegreppet - ”Hur ska ”något” kunna hanteras om det saknas kunskap om vad detta ”något” är för något? Kränkning som begrepp skiljer sig beroende på i vilken lagstiftning det återfinns. I föreläsningen får deltagarna en genomgång om kränkningsbegreppets innebörd utifrån skollagen samt hur kränkningsbegreppet särskiljer sig i förhållande till allmänt språkbruk och annan lagstiftning på området.
- Kränkningars följdeffekter för både den som utövar mobbning och den som blir utsatt för mobbning.
- Huvudmannens ansvar att förebygga förekomst av kränkningar
- Huvudmannens ansvar att anmäla, utreda och åtgärda kränkningar. När, var och hur inträder skolans/huvudmannens ansvar? Hur ser skolans ansvar ut att hantera kränkningar som sker mellan elever utanför skoltid, utanför skolans geografiska område, eller på digitala sociala plattformar?
- Gränsen mellan tillsynsplikt och brottslig handling. Var går gränsen mellan en lärares skyldigheter att agera utifrån tillsynsplikten i förhållande till gränsområdet till att en lärare gör sig skyldig till brottslig handling när denne eftersträvar att uppfylla tillsynsplikten vid en kränkningssituation mellan elever?
Föreläsningen erbjuds i halvdagsformat och består dels av teoretiska moment i klassisk föreläsningsform dels av fiktiva case. Den första delen ämnar ge deltagarna en grundläggande teoretisk plattform, varutifrån föreläsningens andra del ger deltagarna tillfälle att applicera de teoretiska kunskaperna på fiktiva case scenarion.
Föreläsningen kommer även att erbjudas i digital form, där samtliga verksamma inom skolans kan delta utifrån individuella tidsförutsättningar.
08 - 6000 199 alt. 072 - 36 36 000
Öppettider
Vardagar kl. 8-17